Wednesday, January 5, 2011

JEFFREY DAH 'TAUBAT' BILA LAGI BARU BIAN!!


Oleh Muda Tengah
Keputusan untuk menarik diri dari PKR pastilah suatu keputusan yang sungguh menyedihkan hati Jeffrey Kitingan. Semua mengakui bahawa Jeffrey Kitinganlah yang telah membina PKR Sabah dari kosong kepada parti yang disegani di Sabah hari ini. Jeffrey Kitingan telah menaburkan reputasinya yang tinggi, masanya yang berharga, titik peluh dan wangnya sendiri untuk membina PKR Sabah menjadi kuat dan disegani.

Jeffrey Kitingan terkenal di Sabah sebagai pemimpin yang benar-benar sayangkan Sabah dan mahukan yang terbaik untuk tanahairnya. Jeffrey Kitingan telah membuat press conference bahawa kasih sayang dan taat setianya kepada Sabah lah menjadi dorongan utama untuk keluar dari PKR. “It was not an easy decision but it is the one I must inevitable make in the light of what I must do for the people of Sabah and Sarawak,” he said in a statement late Sunday.

Jeffrey Kitingan telah sedar bahawa PKR tidak memperjuangkan rakyat dan hak Sabah. Bila Baru Bian akan sedar bahawa PKR tidak memperjuangkan rakyat dan hak Sarawak?

Untuk Baru Bian dan rakyat Sarawak yang telah terpedaya untuk masuk PKR, kita minta tolong renung dan fikirkan sedalam-dalamnya. Minta tolong jangan terburu-buru cepat melenting atau marah...sebagai seorang rakyat Sarawak kepada seorang rakyat Sarawak...fikirlah dan rasalah dengan sanubari mu.

Pada hemah saya suatu lagi sebab menyebabkan Jeffrey Kitingan sedar dan bertaubat bahawa PKR tidak ikhlas dan tidak AKAN memperjuangkan rakyat Sabah adalah 'structural' problem. Masalah 'structural'nya adalah pemimpin PKR Sabah di'pilih' oleh Presiden atau 'Penasihat' PKR pusat. Iaitu katakan Ketua PKR Sabah adalah Ketua Menteri Sabah dan namanya adalah YAB Mat Salleh. Kalau katakan menantu Presiden atau 'Penasihat' PKR mahukan konsesi balak dari kerajaan negri Sabah tetapi YAB Mat Salleh tidak mahu mengikut permintaannya maka esok bapa mertuanya boleh secara mutlak menukar Ketua PKR dari YAB Mat Salleh kepada orang lain (yang mahu mengikut kehendak menantunya). Oleh itu juga YAB Mat Salleh akan terlucut YAB dan jawatan Ketua Menteri. Sekelip mata!

Dimanakah terletak hak rakyat Sabah yang telah menyokong dan menaruh kepercayaan kepada Mat Salleh sebagai YAB Ketua Menteri mereka!?

Sarawak Tanahairku
Negeriku Tanah Airku Sarawak
Engkaulah Tanah Pusakaku
Tanah tumpah darahku
Ibu Pertiwiku
Rakyat Hidup Mesra dan Bahagia
Damai Muhibbah Sentiasa
Bersatu Berusaha Berbakti
Untuk Sarawak kucintai
Sarawak dalam Malaysia
Aman Makmur Rahmat Tuhan Maha Esa
Kekallah Sarawak Bertuah
Teras Perjuangan Rakyat

No comments: