Monday, January 11, 2010

ISA wajar digunakan

PUTRAJAYA 10 Jan. – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal bersetuju Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) digunakan jika langkah tersebut mampu membendung menularnya perbuatan menyerang gereja dan surau.

Beliau yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, ISA wajar digunakan jika langkah tersebut didapati berkesan dalam mengembalikan semula keamanan dan ketenangan di negara ini.

‘‘Saya berharap dalam keadaan ini kita semua bertenang, jangan membawa perasaan masing-masing sehingga mengakibatkan perkara tidak sihat.

‘‘Negara kita ada undang-undang jadi biarkan undang-undang yang putuskan, jangan sekali-kali kita mengambil dan melaksanakan undang-undang atas dasar peribadi secara persendirian,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau menghadiri majlis penyampaian hadiah pertandingan boling antara jabatan peringkat kementeriannya.

Mohd. Shafie turut menaruh keyakinan pihak berkuasa akan ambil tindakan tegas ke atas mana-mana pihak yang cuba menganjurkan perkara yang boleh memudaratkan keselamatan negara.

‘‘Saya berharap sebagai umat yang ada peradaban, kesabaran dan keimanan harus berpandukan kepada ajaran Islam yang sebenarnya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut dua insiden terbaru cubaan membakar berlaku membabitkan Gereja All Saints di Taiping dan Sekolah Menengah Convent, di Ipoh, Perak awal hari ini.

Tiada kerosakan pada gereja yang terletak di Jalan Taming Sari, Taiping itu tetapi hanya kerosakan kecil dilaporkan pada pos pengawal Sekolah Menengah Convent.

Semalam, sebuah surau diserang Kampung Jawa, Kelang sehingga mengakibatkan kerosakan.

No comments: