Tuesday, September 15, 2009

KEBIADAPAN MIC HARUS DI TENTANG DENGAN KEBIADAPAN

MIC perlu minta maaf

KUALA LUMPUR 14 Sept. - Para pemimpin UMNO menyifatkan cadangan perwakilan MIC supaya meletakkan 'kalungan selipar' pada gambar Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai perbuatan melampau, biadab dan kurang ajar.

Sehubungan itu mereka mendesak pimpinan MIC supaya segera bertanggungjawab dengan mengambil tindakan ke atas perwakilan berkenaan termasuk parti itu sendiri perlu meminta maaf kepada Dr. Mahathir.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, jika pun ada perkara yang tidak dipersetujui dengan kenyataan bekas Perdana Menteri itu atau mana-mana pemimpin sekalipun, seharusnya asal usul, peradaban dan nilai sesuatu bangsa tidak harus dilupakan.

''Kalau mereka hendak dihormati orang lain mereka mesti juga menunjukkan kepimpinan yang sopan santun, hormat menghormati seperti kita warisi daripada pemimpin-pemimpin terdahulu.

''Hanya dengan cara itu sahaja dapat kita hidup dengan harmoni, stabil dan padu mengajar generasi apa maksud sebenarnya gagasan 1Malaysia,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan seorang perwakilan MIC yang mahu meletakkan kalungan selipar pada gambar Dr. Mahathir ekoran rasa tidak puas hati mereka dengan bekas Perdana Menteri itu yang didakwa telah mencampuri urusan MIC.

Cadangan itu dilontarkan sewaktu sesi perbahasan pada Perhimpunan Agung MIC ke-63 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini semalam.

Sementara itu, Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Razali Ibrahim mahu BN mengambil tindakan sekiranya pimpinan MIC membiarkan perkara ini berlalu begitu sahaja demi menjaga kerukunan dalam BN.

''Pergerakan Pemuda UMNO berpandangan bahawa tindak tanduk seperti ini tidak membantu mengalihkan pandangan masyarakat kepada kedudukan MIC yang sebenarnya. Hormat perlu diraih dan bukan boleh diminta- minta.

''Mereka kena cari jalan menonjolkan perancangan dan kerja yang baik, bukan dengan menyalahkan orang lain apatah lagi menghina pemimpin besar negara. Budaya seperti ini bukan budaya BN. MIC perlu bertanggungjawab,'' tegasnya.

Ketua Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Reezal Merican Naina Mericanberkata, cadangan itu sangat kurang ajar dan melampau kerana ia penghinaan kepada Dr. Mahathir yang menjadi pemimpin untuk semua kaum di negara ini bagi satu tempoh yang lama.

Beliau berkata, teguran dan pandangan Dr. Mahathir itu adalah pandangan seorang negarawan ulung dan jika ada yang tidak bersetuju, masih ada kaedah lain untuk menyuarakan pendapat.

''Perwakilan MIC sudah menunjukkan tahap kurang matang dalam menyatakan pandangan. Memainkan isu seperti ini menghadirkan rasa marah orang Melayu.

''Justeru saya mendesak MIC mengambil tindakan disiplin kepada perwakilan terbabit dengan menggantung keahliannya serta merta kerana BN tidak memerlukan ahli seperti itu.

''Sikap emosi seperti itu amat mendukacitakan. Malah MIC juga hendaklah mengemukakan permohonan maaf kepada Dr. Mahathir,'' jelasnya.

Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee dalam kenyataan akhbarnya turut mendesak MIC meminta maaf secara terbuka kepada Dr. Mahathir, orang Melayu dan ahli UMNO keseluruhannya.

Katanya, perbandingan dengan selipar termasuk tempat alas kaki untuk menjatuhkan maruah seseorang amat ditegah oleh masyarakat Melayu dan berupa satu penghinaan yang tidak boleh dimaafkan.

''Saya cabar Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu, jika dia benar-benar ikhlas supaya memohon maaf bagi pihak MIC di atas sikap kurang ajar perwakilan tersebut.

''Dalam hal ini MIC jangan lupa bahawa menghina Dr. Mahathir samalah menghina seluruh ahli dan pemimpin UMNO serta orang Melayu,'' katanya.

Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin turut menyelar cadangan perwakilan tersebut yang disifatkan sebagai lupa diri dan umpama orang hilang ingatan.

Katanya, tidak sepatutnya seorang pemimpin yang banyak berjasa seperti Dr. Mahathir dibandingkan dengan Samy Vellu dan ingin dikalungkan dengan kasut.

''Ternyata masih ada kalangan anggota MIC yang dibelenggu denial syndrome sehingga tergamak mengemukakan cadangan seperti itu.

''Sedangkan mereka sendiri tahu di mana kedudukan masyarakat India di negara ini sejak lebih 20 tahun diterajui oleh pemimpin tersebut,'' katanya.

No comments: