Thursday, June 4, 2009

DATUK KAMARUDDIN JAAFAR (KJ)-S/U AGUNG

1. Bekas PTD dan kemudian menyertai UKM sebagai pensyarah. Amat rapat dengan AnWAR dari zaman ABIM. Pernah menjadi EXCO Pemuda UMNO Malaysia serta s/u politik Tun Ghafar Baba semasa Tun Ghafar Timbalan Perdana Menteri.

2. Selepas meninggalkan sektor kerajaan, Datuk KJ menyertai dunia koporat dengan bantuan AnWAR. Datuk KJ menjadi pengerusi Lankhorst Sdn. Bhd., syarikat pembinaan kelas A bertaraf kontraktor wibawa. Peranan beliau ketika itu lebih banyak melobi mendapatkan projek-projek besar bagi Lankhorst serta mendapat faedah darinya.

3. Datuk KJ pernah menjadi ahli lembaga pengarah syarikat awam (listed company) dengan memegang 30% syer kuota bumiputera dalam syarikat Westmond Berhad, yang dipunyai oleh Joseph Chong, salah seorang pembiaya AnWAR hingga kini. ( Syarikat yang akan disenaraikan di Bursa Saham perlu mempunyai 30% pegangan bumiputera dan AnWAR cadangkan KJ kepada Joseph Chong tika AnWAR menteri Kewangan, lalu AnWAR sendiri luluskan penyenaraian syarikat tsb.) Adakah ini bukan rasuah?

4. Datuk KJ juga pernah menjadi Ahli Lembaga pengarah DiGi Bhd., syarikat telko 016 kepunyaan TS Vincent Tan, atas cadangan AnWAR. TS Vincent punya cabang perniagaan lain yang melibatkan perjudian. Semasa di DiGI, datuk KJ sering mendapatkan tajaan bagi program-program IKD yang dipengerusikannya. Persoalan di sini, apakah AnWAR menggunakan wang judi membiayai program-program ilmu IKD? Ahli PAS kena tau itu!

5. Datuk KJ juga pernah menjadi sebahagian dari projek Kuala Lumpur Linear City (KLLC) yang dibatalkan oleh Tun Dr. Mahathir selepas mengambilalih jawatan Menteri Kewangan dari AnWAR. Projek tersebut bernilai RM 2 billion yang mencadangkan pembangunan di sepanjang sungai di Kuala Lumpur. Projek ini dibatalkan selepas kajian semula harga dan mendapati ianya tidak semahal itu. Utk. rekod, projek ini diluluskan ketika AnWAR Menteri Kewangan.

W/pun telah melepaskan semua jawatan tsb. selepas 1998, manfaat yang diperolehi oleh Datuk KJ masih terasa hingga kini. Tatkala hampir semua sahabat ABIM AnWAR menyertai PKR pada 1999, AnWAR mengarahkan Datuk KJ menyertai PAS bagi membolehkan AnWAR menguasai parti tu kelak.

Kini PAS bakal menghadapi pertandingan paling sengit dalam Muktamar Tahunan di Stadium Malawati. Tentu saja Datuk KJ mempertaruh dan membiayai Datuk Husam sebagai calon pilihan AnWAR kali ini. Datuk KJ mempersiapkan Husam seperti UMNO beroperasi pemilihan parti, lengkap dengan bilik operasi, jentera bahagian, pusat dan negeri bagi menghadapi golongan ulama' yang tidak menyenangi pengaruh AnWAR dalam PAS.

Kebanyakan dari perwakilan PAS kali ini mendapat 'durian runtuh' hasil pertarungan Timbalan Presiden kali ini. Sumber 'durian runtuh' itu tentunya datang orang di sebalik tabir yang meletakkan Datuk KJ sebagai org harapannya dalam PAS. Jika Datuk KJ, dulu, kini dan selamanya dengan AnWAR, tidak mustahil sumber-sumber syak semakin menguasai PAS. Pasti hubungan dengan Joseph Chong, Vincent masih terjalin baik!

Kita optimis golongan ulama' menyedari perkara ini dan berusaha keras membendungnya. Cuma yang perlu kita renungi di saat UMNO/BN berusaha untuk berubah ke arah kebaikan, PAS kini bergelut dengan kerenah ahlinya sendiri yang lebih mempercayai AnWAR dari Presiden mereka sendiri............
SUMBER : blogx-pkr

No comments: