Wednesday, April 29, 2009

DR. Mansor Calon ke 2 PKR di Penanti


Anwar selaku pemimpin de' facto untuk parti tidak demokratik-PKR mengumumkan pilihannya Mansor bin Othman(gambar) sebagai calon PKR bagi kawasan DUN Penanti pada pilihanraya 31 Mei ini.

Penanti adalah salah satu di antara tiga DUN dalam kawasan Parlimen Permatang Pauh yang dikuasai oleh PKR. Dua lagi DUN di situ ialah Seberang Jaya(BN) dan Permatang Pasir(PAS).

Terdahulu dalam ucapan yang sama, Anwar mengaku bahwa PKR mahu meletakkan isterinya, Wan Azizah sebagai calon DUN Penanti dan seterusnya sebagai TKM1 PP (jika menang). Namun setelah di nasihatkan oleh Lim Guan Eng maka Anwar mempertaruhkan Mansor sebagai calon pengganti.

"In his speech, Anwar said the party had seriously considered its president and former Permatang Pauh MP Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail as the candidate for Penanti and hence the deputy chief minister, due to her close ties with Lim.

Lim had however given feedback that the party should not just consider personal ties in deciding on the appointment, Anwar said." sumber The Sun Daily

Beberapa fakta tentang Mansor bin Othman:

1. Merupakan Ketua Bahagian PKR Balik Pulau dan orang no 2 PKR Pulau Pinang. Mansor telah memegang jawatan sebagai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR selama 10 tahun dan juga Timbalan Pengarah Pilihanraya PKR.

2. Mansor pernah bertanding bagi kerusi Dun Pulau Betong dalam pilihan raya umum ke 12 yang lalu tidak berjaya dan tewas kepada calon Barisan Nasional.

3. Pernah menghantar borang pertandingan semasa pilihanraya kecil Permatang Pauh 2008 (Anwar Ibrahim vs Arif Shah vs Hanafi Mamat) tetapi menarik diri sebelum pengunguman SPR.

4. Mansor Othman juga adalah Setiausaha Politik Anwar Ibrahim semasa bergelar TPM dari tahun 1996-1998. Mansor bersama Anwar pada saat-saat akhir di dalam kerajaan sebelum Anwar dipecat atas salah laku moral.

No comments: