Friday, July 4, 2014

3 Julai: Hari Kelahiran Semulaku - Felixia Yeap

KUALA LUMPUR 3 Julai - Bekas model majalah Playboy, Felixia Yeap, 28, hari ini rasmi menjadi seorang Islam selepas mengucap kalimah syahadah dalam satu majlis yang dirahsiakan daripada pihak media.
Felixia yang sudah tujuh bulan berhijab memilih hari ini untuk memeluk agama Islam kerana bersamaan dengan hari kelahirannya yang kebetulan jatuh pada 5 Ramadan.
Pada hari ini juga Felixia menerusi laman rasmi felixiayeap.blogspot.com turut memuatkan luahan hatinya untuk dikongsi bersama-sama orang ramai.
Berikut adalah petikan penuh daripada laman rasmi Felixia.

Assalamualaikum.
Sejak beberapa bulan ini, dari saat saya bertekad sebulat hati mengenakan hijab walaupun sebagai seorang yang belum Islam hatinya, hingga ke saat ini (3 Julai, sekarang pukul 6 pagi baru lepas sahur), di mana saya telah Islam di hati, cuma tinggal perasmian sebagai seorang Islam di atas kertas dan di depan empat orang saksi...saya telah mengharungi pelbagai dugaan.

Bantahan. makian. sindiran. fitnah. penyisihan. tekanan.
Tetapi syukur alhamdulillah... saya juga dapat sokongan yang begitu hebat, yang menyentuh hati dan sokongan positif inilah yang serba sedikit menyumbang kepada saya untuk terus beristiqamah.
Dan saya harus berterima kasih juga dengan kedegilan saya
.
Terkenal juga dengan kepala batu saya, saya tidak mudah mengalah.
Ya...saya mengaku, banyak kali saya rasa tumpas, tewas dan menangis atas semua yang negatif dan kasar terhadap saya.Namun, saya tetap tidak tanggalkan hijab saya.

Saya tetap teruskan perjalanan.
Saya bertuah kerana dikurniakan seorang ibu yang bukan sahaja tabah untuk membesarkan saya dan adik dalam keluarga, tetapi rahmat yang terbesar adalah apabila beliau, seorang yang bukan Islam, langsung tidak mengetahui tentang agama Islam (kecuali yang Islam tak boleh makan khinzir) dan seringkali disindir saudara mara yang lain kerana anak perempuannya bertudung sehingga ke muka depan surat khabar dan sebagainya...tidak membantah, malah merestui keputusan saya ini apabila saya memberitahu beliau yang saya sedang mempelajari tentang agama Islam dan bercadang untuk memeluknya.
Ibu kata saya sudah banyak berubah lebih baik.

Ibu kata saya dah matang, dah dewasa akhirnya.
Dalam dialek Kantonis, bila saya bermanja dan menanya kenapa beliau merestui keputusan saya, beliau menjawab, "Sang seng jor lor, dai gor nui la...kwai jor hou dor."
Ibu saya senyum dan saya menahan air mata.

Rata-rata, ramai mualaf yang dibuang keluarga dan disisihkan keluarga kerana keputusan yang sama, dan ada segolongan pula yang terpaksa menyembunyikan identiti mereka sebagai seorang Islam daripada keluarga dan orang ramai kerana takut dibuang keluarga dan disisihkan.
Saya mengaku, jika ayah saya tidak meninggalkan kami sekeluarga, mungkin perkara yang sama akan berlaku pada diri saya. Tetapi Allah Maha Mengetahui.

Mungkin ini juga salah satu hikmah daripada penceraian ibu dan ayah.
(Ibu saya jauh lebih bahagia sekarang juga, alhamdulillah)

Ia memaksa saya untuk berdikari pada usia muda, menjaga adik sehingga saya habis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan terus meninggalkan Ipoh untuk mencuba nasib seorang diri di Kuala Lumpur dengan hanya RM300 sebulan sementara saya belajar di sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS).


Apabila sudah dihentikan saluran duit satu hari, saya keluar bekerja kerana saya tidak ingin melihat ibu saya terus bersusah payah menggunakan duit simpanan beliau yang tidak seberapa untuk menyara kami adik-beradik. Tambahan pula, adik saya perlu (dan saya pastikan) menyambung pelajaran dan perlu wang untuk membiayai yurannya.

No comments: