Wednesday, March 21, 2012

PRU ke-13: Antara Persepsi Pembangkang dan Unsur Sabotaj Parti

1) Piliharaya Umum ke13 telah menjadi diskusi hangat antara pengulas-pengulas politik profesionalisma dan tidak kurang di peringkat amatur yang lebih banyak mengupas perjalanan politik di kedai-kedai kopi.

2) Pembangkang telah mecerna persepsi yang negatif terhadap kerajaan BN agar ia mudah di hadam oleh rakyat tanpa sebarang persoalan. Inilah kejayaan pihak pembangkang yang tidak dapat dinafikan signifikannya terhadap arus politik tanahair.

3) Persepsi ini akan menghantui penyokong-penyokong BN kerana ia mengambarkan segala keburukan kerajaan yang ada. Perang persepsi ini akan mejadi lebih hangat bila menjelang masa berkempen. Jentera parti akan menggunakan media massa dan elektronik sebagi medium untuk menyebar persepsi negatif kepada kerajaan.

4) Unsur sabotaj ahli parti juga akan menjadi semakin jelas kertara dan ini akan memberi peluang kepada pembangkang dalam perjalanan kempennya. Unsur sabotaj ini berlaku di mana-mana dalam sistem pilihanraya.

5) Faktor mendorong kepada unsur-unsur sabotaj adalah ketidakpuasan hati sesetengah pihak yang mana mahu meletakkan calon mereka, namun ia tidak dipilih oleh kepimpinan tertinggi. Senario ini banyak terjadi di mana-mana kawasan pilihanraya di Malaysia khususnya di Sarawak.

6) Unsur sabotaj ini banyak memberi impak dan kesan kepada pengurangan majaoriti undi dan juga boleh membawa kekalahan kepada kawasan tersebut.

7) Dua fator utama ini iaitu Persepsi Negatif Terhadap Kerajaan dan juga Unsur Sabotaj Ahli Parti menjadi faktor kejayaan pembangkang dalam mana-mana pilihanraya di Malaysia. Faktor ini akan memberi kredit kepada mereka dan ini akan merugikan kita sebagai penyokong kuat kerajaan.

8) Sebagai kesimpulanya, parti-parti politik terumtamanya di Sarawak perlu mengesan awal jika terdapat unsur-unsur sabotaj ini dan mengambil tindakan yang tegas terhadap ahli parti ini. Serangan persepsi oleh pihak pembangkang juga perlu dikekang dengan menyerang balik mereka dengan persepsi negatif ciptaan mereka.

No comments: