Thursday, December 29, 2011

Banjir di S’wak semakin pulih

KUCHING: Keadaan banjir di Sarawak semalam semakin pulih dengan hanya 2,938 mangsa daripada 772 keluarga masih lagi di-tempatkan di pusat pemindahan semalam berbanding 7,592 pada hari sebelumnya.


Misnu

Perkara itu dimaklumkan Pemangku Timbalan Pengerusi Jawa-tankuasa Pengurusan dan Bantuan Bencana Negeri Datu Misnu Taha dalam satu sidang media di Wisma Bapa Malaysia selepas mempenge-rusikan Mesyuarat Gerakan Banjir Negeri selama sejam setengah.


Beliau berkata, setakat semalam juga sembilan pusat pemindahan sudah ditutup dengan 11 lagi masih aktif iaitu dua di Kuching, lima di Samarahan, Sri Aman dan Sarikei masing-masing satu manakala di Sibu, dua.


“Setakat hari ini (semalam) ke-adaan banjir di Sarawak menampakkan tanda-tanda ia semakin pulih, dengan hanya 2,938 mangsa masih ditempatkan di pusat pemindahan.

“Bahagian Samarahan mencatat-kan jumlah mangsa dipindahkan teramai iaitu 1,333 orang daripada 310 keluarga diikuti Kuching 958 orang daripada 341 keluarga, Sibu 539 (87 keluarga), Sri Aman 102 mangsa (33 keluarga) dan Sarikei enam daripada sebuah keluarga,” jelasnya. Beliau menambah banjir yang melanda Sarawak sejak empat hari lalu mencatatkan tiada kemalangan jiwa berlaku.


Misnu memberitahu, semua jalan yang tidak dapat dilalui di bahagian Samarahan kini dapat digunakan oleh semua jenis kenderaan kecuali Jalan Pangkalan Pantu masih ditenggelami air setinggi satu meter serta Jalan Sembau/Stumbin (Sri Aman) dan Jalan Julau/Entabai.

Sementara itu katanya, Jabatan Meteorologi Negeri meramalkan keadaan cuaca akan bertambah baik pada 30 Disember ini sekali jus me-mungkin banjir di negeri ini pulih sepenuhnya.

“Ketika ini hujan turun sekejap-sekejap tetapi ramalan cuaca mendapati keadaan cuaca akan bertambah baik pada 30 Disember ini,” ujarnya.


Mengenai tiga sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan (SK) Haji Kelali (Samarahan), SK Beradek (Kuching) dan SK Chung Hua Pantu (Sri Aman) yang masih digunakan sebagai pusat pemindahan banjir, akan meneruskan sesi persekolahan seperti dijadualkan sekiranya banjir masih berlaku ketika sesi persekolahan 2012 bermula.


“Kalau sekolah-sekolah ini masih digunakan sebagai pusat pemindahan, sesi persekolahan tetap akan diteruskan, cuma kita akan meng-asingkan tempat-tempat menempatkan mangsa dari bilik-bilik darjah supaya operasi persekolahan tidak akan terjejas,” jelasnya.



No comments: