Tuesday, July 27, 2010

Tindakan DAP boleh luaskan jurang pemilikan ekuiti kaum

SHAH ALAM 26 Julai - DAP disifatkan sebagai cuba mengamalkan sikap cauvinis apabila mencadangkan kerajaan negeri supaya menghapuskan diskaun bumiputera dalam pembelian premis komersial di negeri ini

Bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berkata, cadangan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua itu adalah tidak wajar kerana ia akan mewujudkan ketidakseimbangan dalam pengagihan serta pemilikan ekuiti di antara kaum di negara ini.

Ini kerana, katanya, pemilikan ekuiti serta kuasa beli kaum bumiputera di negara ini termasuk di Selangor adalah jauh lebih rendah berbanding kaum-kaum lain.

Menurut beliau, sekiranya wujud ketidakseimbangan tersebut, maka ia sudah pasti memberi kesan negatif kepada kestabilan antara kaum seterusnya mengundang ketidaktentuan ekonomi di negara ini.

''Kita lihat keadaan yang pernah berlaku di negara ini apabila pengagihan dan pemilikan ekuiti tidak seimbang sehingga berlaku rasa tidak puas hati atau ketidakstabilan antara kaum seperti yang berlaku pada 13 Mei 1969.

''Kita mahu memberi keseimbangan kepada semua kaum, tidak kira apa bentuk atau jenis pengagihan dan ekuiti yang dimiliki. Apa yang penting tumpuan harus diutamakan kepada kaum yang kurang keupayaan ekonomi (bumiputera) agar jurang agihan dan ekuiti pemilikan antara kaum itu dapat dikurangkan.

''Namun Tony tidak faham akan keadaan ini. Inilah sikap sebenar DAP yang cauvinis dan tidak mengambil kira kedudukan kaum lain di negara ini,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan Tony agar kerajaan negeri supaya memansuhkan diskaun bumiputera sebanyak tujuh peratus untuk pemilikan premis komersial di Selangor.

Selain premis komersial, Tony yang juga Penasihat Ekonomi kepada Setiausaha Agung DAP turut mencadangkan supaya diskaun bumiputera itu dikurangkan melibatkan pemilikan rumah mewah dengan alasan meningkatkan persaingan serta keyakinan pelabur di negeri itu.

Dalam pada itu, Mohamad Khir menafikan pengenalan diskaun bumiputera bagi pemilikan hartanah itu akan menjejaskan keupayaan persaingan negeri serta keyakinan pelabur di negeri itu.

Sebaliknya, jelasnya, ketika pentabdiran Barisan Nasional (BN) sebelum ini, sungguhpun kerajaan negeri pada masa itu melaksanakan dasar diskaun pemilikan hartanah kepada bumiputera, ia sebenarnya tidak menjejaskan prestasi ekonomi Selangor dari segi persaingan mahupun keyakinan pelabur.

''Dahulu, sebarang projek hartanah diskaun bumiputera memang ada dilaksanakan, akan tetapi sekiranya tidak ada bumiputera yang berminat terhadap hartanah itu untuk tempoh lama, barulah kita buka kepada kaum lain yang berminat.

''Saya tidak nampak apa perlunya cadangan penghapusan diskaun ini apatah lagi mengatakan ia beri kesan kepada prestasi ekonomi Selangor,'' katanya.

Malah, katanya, ketika pentadbiran BN dahulu, prestasi ekonomi negeri berada dalam keadaan baik, termasuk keyakinan pelabur yang tinggi berbanding pada hari ini.

No comments: