Friday, February 26, 2010

Terap Jihad untuk jayakan ekonomi Sarawak kata Taib








Caption:

1. MULA...Tun Salahuddin (tengah) sambil diapit oleh Taib (kiri) ketika memulakan acara perarakan Maulidur Rasul di Padang Lama KPSU Sri Aman hari ini.

2. 1MALAYSIA...Taib (tengah) sambil diapit oleh Simoi (kanan) dan Harden (kiri) kelihatan ceria ketika berarak merentasi laluan Jalan Hospital hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (26 Feb) – Nilai ajaran Islam terutamanya konsep Jihad perlu disemai dikalangan rakyat mulai sekarang bagi membangunkan sumber manusia dalam negara ini khususnya Sarawak.

Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud berkata ini kerana kerajaan amat memerlukan sumber manusia yang berkebolehan dalam mengendalikan projek Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui (SCORE) dan Empangan Hidroelektrik Bakun dalam tempoh 20 tahun akan datang.

“Konsep Jihad boleh diguna untuk mencari dan melantik para individu yang dilihat berkemampuan dalam mengerakkan jentera pembangunan ekonomi lebih-lebih lagi apabila Sarawak mahu mencapai status negeri maju menjelang tahun 2030 nanti.

“Kita mahu tahap pendapatan ekonomi rakyat dapat ditingkatkan dari status pertengahan bagi masa sekarang kepada tahap status berpendapatan tinggi menjelang tahun itu nanti (2030),” katanya.

Beliau turut menjelaskan bahawa konsep Jihad tidak seharusnya dinilai dari segi aspek yang berkaitan dengan peperangan namun sebaliknya perlu dilihat dari segi aspek kemajuan hidup manusia pada masa seterusnya.

Taib berkata demikian ketika berucap merasmikan Acara Perarakan bersempena sambutan Maulidur Rasul 1431 H / 2010 M Peringkat Negeri bertempat di Padang Lama Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi (KPSU) Sri Aman hari ini.

Selain itu kerajaan menurut beliau juga mensasarkan penyediaan sejumlah 1.5 juta pekerjaan terhadap rakyat dalam negeri ini menjelang tahun 2030 nanti menerusi perlaksanaan projek SCORE dan lain-lain sumber ekonomi Sarawak.

“Malahan kajian menunjukkan bahawa projek Empangan Hidroelektrik Bakun mampu menjana sejumlah 20,000 megawat elektrik apabila ia sudap siak kelak selain dari nilai pelaburan SCORE yang bakal mencecah nilai RM100 billion pada tahun 2030 nanti.

“Nilai ini mengambarkan peningkatan taraf ekonomi yang tinggi di Sarawak dalam tempoh 20 tahun akan datang. Justeru rakyat perlu menyahut seruan Jihad kerajaan untuk menjayakan projek ekonomi terbabit demi kebaikan pihak di Sarawak selepas ini,” katanya.

Hadir sama ialah Yang Dipertua Negeri, Tun Datuk Patinggi Abang Haji Mohammad Salahuddin bersama Toh Puan Datuk Patinggi Hajah Norkiah, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Menteri Muda Hal Ehwal Islam, Datuk Haji Daud Abdul Rahman, Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis, ADUN Lingga, Hajah Simoi Haji Peri, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari bandar ini.

Tun Salahuddin dan isteri, Toh Puan Hajah Norkiah bersama Pehin Sri Taib telah mengetuai perarakan sejauh 4.5 kilometer dalam bandar ini yang membabitkan seramai 5,000 peserta bermula jam 8 pagi hari ini.

Tamat.


1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam bro, jarang orang melihat pergertian jihad itu ke arah pembangunan insan, keharmonian, kesejahteraan, perpaduan sesama manusia..... apa yang didakyah sesetengah pemimpin politik 'jihad' semata-mata untuk merebut kuasa memerintah walau pun terpaksa mengadai maruah bangsa dan agama...