Monday, January 25, 2010

Kementerian baru akan dibentuk??

PUTRAJAYA Jan 18 - Ura-ura rombakan kabinet terus menjadi bahan mulut di serambi kuasa di Putrajaya.


Selain-lain ura-ura biasa tentang beberapa Menteri dan Timbalan Menteri yang akan digugurkan kerana prestasi yang rendah, turut diperkatakan adalah sebuah Kementeriaan baru akan dibentuk.

Ketika ditanya wartawan selepas di Majlis Perasmian Sekolah Was-wasan semalam, Timbalan Perdaan Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak menafikan atau mengesahkan desas desus itu.

Katanya, ia ada berbincang dengan Perdana Menteri tetapi ini semua terpulang kepada budi bicara Perdana Menteri.

Menurut Muhyiddin, pembentukan dan pembubaran sesebuah Kementerian adalah suatu perkara biasa kerana keanggotaan dan struktur kabinet perlu berubah-ubah mengikut keperluan semasa.

Sumber memberitahu Kementeriaan Dalam Negeri (KDN) perlu dipecahkan balik menjadi dua. Semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, KDN telah dipecahkan kepada Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri tetapi disatukan kembali selepas Pilihanraya Umum ke 12.

GAMBAR: Hishamuddin memberi amaran dalam ucapan pembukaan mesyuarat Pemuda UMNO di Perhimpunan Agung UMNO 2006

Menurut sumber, keperluan kini memerlukan Kementeriaan Amaran Dalam Negeri (KADN) khusus untuk mengeluarkan amaran-amaran kepada ahli politik pembangkang dari terus menyuarakan kata-kata dan kenyataan yang menyalahi undang-undang hasutan.

Masaalah kini timbul kerana ahli-ahli politik pembangkang tidak langsung mengambil endah amaran yang dikeluarkan dan masih terus mengeluarkan kata-kata menghasut. Manakala itu, tiada pula tindakan diambil.

Dipercayai fungsi memberi amaran dan mengambil tindakan perlu diasingkan untuk memelihara kewibawaan KDN.

Selain itu, peranan KADN adalah masuk campur dalam urusan polis hingga susah untuk menjaga keselamatan dalam negeri dan pengundi Cina, India, dan penganut Kristian ditatang bagai minyak yang penuh hingga naik kepala.

Desas desus mengatakan tiada pertambahan Menteri kerana Kementeriaan baru tersebut akan diketuai oleh Dato Hishamuddin Hussein Onn. Tiada nama yang disebut untuk mengisi jawatan Menteri Dalam Negeri tetapi dijangka akan dipegang oleh Perdana Menteri atai Timbalan perdana Menteri.

Kekosongan masih belum ada untuk Khairy jadi Menteri. Bakat Menteri dari Sarawak masih ramai lagi. - Agensi Husin Lempoyang

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam bro,

Mudah-mudahan rombakan ini akan memberi manfaat kepada Negara, pilihlah mereka-mereka yang benar-benar ikhlas untuk membangunkan negara, rajin turun padang berjumpa rakyat, menyelesaikan masalah rakyat.... bukan asyik turun padang golf....