Friday, December 5, 2008

BELIA : Politik Radikal dan Taksub Pempgkang???

1) Belia merupakan satu aset negara yang amat bernilai dan perlu dicanai dengan segala ilmu yang positif agar mereka boleh menyumbang kepada pembangunan negara. Golongan belia mempunyai peranannya sendiri dalam merencanakan diari politik negara. Mereka ini lebih taksub, extrem dan bersifat ganas dalam memperjuangkan idealogi parti masing-masing.

2) Dalam pilihanraya yang lepas, kemenangan ke atas lima buah negeri oleh Pakatan Rakyat adalah sentuhan undi daripada golongan belia yang begitu anti dengan pihak kerajaan (Barisan Nasional). Strategi pihak pembangkang begitu jelas. Mereka cuba sedaya upaya untuk mempengaruhi minda golongan belia agar mereka berpaksi kepada idealogi Pakatan Rakyat.

3) Mengambil iktibar dari itu, pihak kerajaan harus merangka pelan dan tindakan yang drastik untuk memenangi hati dan jiwa golongan ini. Metedologi yang berkesan harus dirangka agar golongan ini kembali menaruh kepercayaan terhadap Barisan Nasional.

4) Target Group ini haruslah dipintal dangan benang kejujuran, kesetiaan dan budaya sayangkan negara agar mereka terus releven dengan aspirasi negara. Golongan veteren harus tampil sebagai penunjuk arah kepada mereka agar tidak hilang arah tujuan dan pedoman. Biarlah sikap radikal dan taksub ini menjadi budaya politik pembangkang dan bukanya Barisan Nasional.


Renungan : Belia harus berubah dari kepompong radikal dan ganas demi parti.

No comments: