Sunday, October 3, 2010

PKR Sarawak turut kecoh

Oleh MUHAMAD ZAID ADNAN

KUCHING 2 Okt. - Kekecohan dalam pemilihan cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Semenanjung dan Sabah turut dirasai di negeri ini setelah timbul dakwaan ahli DAP turut mengundi dalam proses pengundian bahagian Sri Aman minggu lalu.

Dalam pemilihan itu, Jimmy Donald berjaya mempertahankan kedudukannya sebagai Pengerusi PKR cabang Sri Aman selepas memperolehi 84 undi dengan menewaskan pesaingnya, Ibi Uding yang mendapat 76 undi dan seorang lagi calon mendapat 10 undi.

Namun, kekecohan timbul setelah ahli jawatankuasa PKR mendakwa ada yang tidak kena dengan pemilihan itu setelah terdapat lapan pengundi dikesan mempunyai keahlian DAP dan turut serta dalam pemilihan tersebut.

Uding yang juga Ketua Wanita PKR negeri berkata, beliau mempertikaikan kebenaran mereka yang bukan ahli PKR untuk mengundi dalam pemilihan tersebut kerana ia boleh menjejaskan imej parti.

Menurutnya, lapan ahli DAP itu dipercayai mengundi untuk Jimmy dan dibawa oleh Leon Jinat Donald seorang ahli DAP Sri Aman dan juga anak kepada Jimmy.

"Saya mahu PKR pusat menyiasat perkara ini dan sekiranya terbukti benar, saya berharap satu pemilihan semula akan diadakan bagi menjaga imej parti sebagai sebuah parti contoh kepada masyarakat," katanya.

Uding yang sebelum ini merupakan Timbalan Pengerusi PKR cabang Sri Aman memberitahu, keputusannya untuk bertanding adalah atas galakan PKR pusat yang mahu melihat lebih ramai wanita memegang jawatan penting dalam parti.

Namun katanya, beliau tetap akan menerima keputusan PKR pusat sekiranya mereka tidak mahu mengadakan pemilihan semula.

Sementara itu, Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian ketika dihubungi mengesahkan telah menerima laporan mengenai kejadian tersebut dan akan menyiasatnya.

Katanya, keputusan sama ada untuk mengadakan pemilihan semula atau sebaliknya bergantung kepada keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa PKR pus

No comments: