Tuesday, August 9, 2011

Edisi Khas: Kakitangan Awam Sokong Pembangkang?


Masalah kakitangan awam menyokong dan bergiat aktif sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan parti politik pembangkang, sebenarnya sudah sampai ke tahap kronik yang bukan sahaja memerlukan pembedahan yang boleh membawa maut, bahkan mampu membubarkan kerajaan Malaysia!!!

Segala masalah di negara ini yang membabitkan red-tape sebenarnya adalah disebabkan kakitangan awam yang terlalu gemar berpolitik dan menunjuk kuasa.

Anda hanya perlu ke sebuah pejabat kerajaan dan bergaullah dengan kakitangannya. Anda akan dapati kebanyakan daripada mereka adalah kakitangan awam yang lebih gemar bercerita tentang politik negara terutama dalam usaha menyokong pembangkang menjadi kerajaan dengan angan-angan segala syurga datang sujud ke kaki mereka sekiranya pentadbiran negara bertukar tangan berbanding menjalankan tanggungjawab yang dipikul untuk kemajuan negara.

Bahkan tidak sedikit yang berpendapat, kemajuan negara adalah dengan menukar kerajaan yang memerintah, bukannya mereka yang menjalankan amanah yang diberikan dengan bersungguh-sungguh tanpa dipengaruhi oleh sentimen politik kepartian.

Antara yang paling teruk adalah institusi perguruan. Pada masa yang sama, puak-puak ini jugalah yang kerap menjerit kerana KONON KATANYA, BEBANAN KERJA MEREKA terlalu banyak. Tetapi SANGAT-SANGAT ANEH kerana, walaupun bebanan kerja terlalu berat, hampir tiga suku daripada waktu kerja mereka adalah politik. Malah di dalam kelas pun, cerita yang terkeluar adalah cerita tentang Anwar Ibrahim, Parti Islam, Negara Islam, mahupun UMNO zalim!!!

Kakitangan awam yang benar-benar ikhlas menjalankan tugas mereka, amat kecil bilangannya. Dan mereka ini umpama golongan yang menggenggam bara. Mereka sentiasa terancam dan mempunyai kebarangkalian untuk dipulaukan, tidak dinaikkan pangkat, tidak menerima kenaikan gaji, kurang mendapat bonus bahkan bergaji serta berjawatan statik sekalipun tugas yang mereka lakukan menepati amanah yang mereka ikrarkan.

Kebebasan bersuara, kebebasan memilih parti politik, bahkan kebebasan untuk mengkagumi mana-mana pemimpin politik tidak sewajarnya dipergunakan untuk mempengaruhi mutu kerja mereka. Masalah paling ketara ialah apabila penyokong-penyokong parti pembangkang yang menjadi kakitangan awam, bukan sahaja menjalankan peranan mereka sebagai DAJAL, VIRUS dan SYAITAN BERSERBAN, bahkan mereka juga sebenarnya mengkhianati rakyat Malaysia.

Itulah yang berlaku kepada salah sebuah agensi kerajaan iaitu Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA) apabila seorang juruaudit bertindak menyaman entiti kerajaan itu kerana hanky-panky dalam pentadbiran mengakitkan kenaikan pangkatnya disekat.

Biarpun KEDA atau mana-mana agensi yang lain berada di bawah kerajaan, kebanyakan kakitangannya tidak bertindak atau bekerja untuk dasar-dasar kerajaan. Sebaliknya kerja mereka ialah menegakkan dasar-dasar ceramah pemimpin politik pembangkang seperti Anwar Ibrahim.

Terdapat larangan kakitangan awam terlibat di dalam politik. Namun larangan tersebut hanya dicebik dan kalau boleh hendak diludah serta dikencing-kencingkan. Agak bernasib baik apabila ketua-ketua jabatan juga turut mempunyai otak yang hampir sama dengan kakitangan bawahan dalam hal berpolitik.

Manja yang keterlaluan yang diberikan oleh kerajaan kepada kakitangan mereka, sebenarnya menjadi faktor utama kepada fenomena ini. Namun alasan yang kerap diberikan ialah, KESEDARAN BERPOLITIK. Yang mereka tak sedar ialah, sikap mereka lebih banyak menyusahkan rakyat berbanding kepada menteri dan Perdana Menteri.

Terlalu banyak kes yang remeh-temeh tersangkut dan memerlukan masa yang sangat panjang untuk diselesaikan. Anda pergilah ke Pejabat Tanah dan buatlah permohonan untuk menggantikan geran tanah anda yang sudah rosak atau buat carian salinan geran. Anda akan dapati, lebih dari tiga bulan, belum tentu ada keputusannya!!!

Seharusnya ada badan pemantau yang menangani disiplin kakitangan awam. Perasaan simpati dan kasihan terhadap kakitangan awam yang melampau berpolitik seharusnya tidak wujud langsung. Malaysia mungkin merupakan satu-satunya kerajaan di dunia yang sangat menyimpan kakitangan awamnya sekalipun kakitangan awamnya merupakan pekerja yang paling pemalas di dunia, lebih sibuk bercerita tentang haram-halal tetapi seringkali membuang masa dengan bergebang politik bersama-sama rakannya yang lain tanpa mengambil kira setiap sen pendapatannya ADALAH HARAM MUTLAK!!!

Sebenarnya terlalu ramai rakyat Malaysia yang sudah bosan dengan kerenah birokrasi yang ditunjukkan oleh kakitangan awam, ingin melihat majikan mereka bertindak tegas dengan memecat kakitangan awam tersebut beramai-ramai. Bahkan memenjarakan mereka kerana telah mencabul tanggungjawab yang diamanahkan. Malah kalau perlu MENGHUKUMGANTUNGKAN KAKITANGAN AWAM yang lebih sibuk dengan parti politik berbanding tugas dan tanggungjawabnya!!!!

No comments: