Wednesday, November 19, 2008

Peniaga Terus Berdegil Tidak Turunkan Harga Barang

1) Saya tertarik dengan persoalan yang begitu panas di Dewan Rakyat hari ini iaitu mengenai harga barang-barang keperluan. Menterinya telah menjelaskan kepada semua ahli dewan bahawa kerajaan telah mengambil langkah-langkah yang drastik untuk membendung masalah ini. Namun pihak peniaga masih berdegil untuk tidak menurunkan harga barang-barang. Tindakan yang serius harus diambil bagi mengatasi masalah ini. Jika dulu harga minyak naik adalah penyebab kepada kenaikan harga barang-barang keperluan. Namun kerajaan telah menurunkan sebanyak lima kali harga minyak dan seharusnya peniaga peka kepada masalah rakyat.

2) Masalah ini semakin dihimpit oleh krisis kewangan global yang menyebabkan pasaran saham dan ekonomi negara berada dalam keadaan yang sedikit goyah. Seharusnya peniaga peka dan melihat aspek ini supaya penurunan harga minyak dapat dimanfaatkan oleh semua pihak. Tidak hanya pemborong, tetapi juga peruncit dan rakyat khususnya.

3) Ada sesetengah pihak pula mempertikaikan kuasa Pegawai Pemantau Harga yang mana mereka telah dilantik oleh pihak kerajaan untuk memantau harga barang. Namun mereka tidak dapat mengambil tindakan undang-undang terhadap peniaga kerana batasan tugas mereka. Seharusnya peranan mereka diperluaskan lagi agar dapat mengambil tindakan undang-undang terhadap peniaga yang ingkar.

4) Renungan : Tindakan kerajaan menurunkan harga minyak adalah untuk meringankan beban pengguna atau rakyat. Tidak akan berjaya langkah kerajaan jika harga barang-barang keperluan masih tinggi. Ini akan membebankan rakyat. Tindakan yang KERAS dan SERIUS harus diambil dan dimulakan dari sekarang.

No comments: