Tuesday, July 27, 2010

S’wak perlu pakar: Taib

LONDON: Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE) bukan sahaja memerlukan pekerja berpengetahuan dalam bidang teknikal, malah pakar sains sosial bagi mengkaji implikasi pembangunan ke atas masyarakat negeri itu, kata Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.

Beliau berkata kebanyakan pembangunan sosial asas seperti industri berat atau industri baharu termasuk pembangunan tenaga boleh diperbaharui dan bioteknologi di Hab Halal, memerlukan kajian masyarakat sebagai sebahagian daripda proses pembangunan menyeluruh SCORE.

“Jangan hanya menjalankan kajian mengenai sains politik, namun patut juga menimbang menjadikannya lebih mesra sosial serta komunikasi lebih menyeluruh,” katanya pada majlis makan tengah hari penuntut Sarawak bersama Ketua Menteri Sarawak, di sini pada Sabtu.

Taib berkata keupayaan untuk membangunkan konsesus seperti mendapatkan masyarakat Penan dan kaum Asli lain bersetuju untuk dipindahkan ke penempatan baharu untuk melaksanakan projek hidroelektrik, impak serta memastikan mereka berpuas hati terhadap persekitaran baharu, sangat penting.

Beliau berkata impak projek ini memerlukan khidmat sains sosial, pemahaman yang baik terhadap amalan manusia dan kemahiran untuk membuat perubahan yang melibatkan semua pemegang kepentingan yang berkitan untuk melibatkan diri serta bersetuju mengikut perubahan.

“Malaysia juga kekurangan peguam “paten” memandangkan banyak pelaburan menyuntik kandungan pengetahuan yang luas untuk pembangunan teknologi aplikasi,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Mohd Morshidi Abdul Ghani, Penasihat Khas di Pejabat Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem dan Pengerusi Eksekutif Pembangunan Hab Halal Tanjung Manis Datuk Norah Tun Abd Rahman.

Lebih 30 penuntut yang hadir pada majlis itu turut mengemukakan pelbagai soalan, khususnya mengenai ekonomi, pekerjaan, sukan dan infrastruktur awam di Sarawak.

Ditanya mengenai kurangnya perancangan mengenai sistem pengangkutan di negeri itu seperti kawasan Kuching, Taib berkata: “Ekonomi yang menguntungkan dari segi kos tidak mencukupi dan oleh itu kita tidak boleh mengadakan sistem

pengangkutan di Kuching kecuali pendapatan sebenar kira-kira RM1,000 selain mempunyai lebih sejuta penduduk di bandar raya itu.

Beliau berkata Sarawak adalah negeri yang terlalu besar sedangkan bilangan penduduknya sangat kecil selain terdapat lebih 5,000 penempatan yang terletak kira-kira 30 batu antara satu sama lain.

“Penduduk Sarawak dan taraf hidup mungkin mengambil masa 10 tahun dari sekarang untuk merealisasikan 2020. Itu sebab mengapa kita mahu menjadi negara maju menjelang 2020, bukan esok atau tahun depan, kita tahu kemampuan kita,” katanya.

Delegasi pegawai kanan kerajaan negeri yang diketuai Taib akan menyertai pelbagai acara penting termasuk Forum Pertama Pemasaran dan Penjenamaan Islam Global Oxford. — Bernama

No comments: