Wednesday, July 28, 2010

Pelbagai pihak sokong Guru Berpolitik

KUALA LUMPUR 27 Julai – Pelbagai pihak menyambut baik keputusan kerajaan membenarkan semula guru aktif berpolitik yang disifatkan sesuai dengan tuntutan semasa.

Bagaimanapun pada masa sama mereka berharap guru terlibat perlu tahu membezakan antara tugas politik dengan tanggungjawab sebagai pendidik.

Tokoh akademik, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim berkata, tiada salahnya guru-guru dibenarkan aktif berpolitik kerana profesion perguruan memang sinonim dengan gerakan nasionalisme sejak dahulu.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan berkata, ilmu yang ada pada guru adalah satu pembaziran sekiranya mereka tidak diberi ruang terlibat dalam politik.

Katanya, sebagai warganegara, mereka juga mempunyai hak terlibat secara aktif dalam politik sama seperti orang lain.

Bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad percaya keputusan kerajaan membenarkan guru siswazah Gred DG41 hingga DG48 melibatkan diri dalam politik dapat membantu memajukan negara.

Menurut beliau, ini kerana kerajaan mungkin memerlukan ahli fikir seperti para guru untuk bersama-sama memainkan peranan dan berkongsi pengetahuan demi kemajuan masa depan.

“Orang kanan dalam bidang tertentu perlu digalakkan (terlibat dalam politik) asalkan bijak membahagikan waktu supaya tidak mengorbankan organisasi yang lain,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

No comments: