Friday, December 11, 2009

UMNO tidak perlu bimbang menghadapi cabaran PAS pada PRU13 akan datang

PARTI (JUMLAH KERUSI)
KERAJAANPEMBANGKANG
UMNO
78
PKR30
MCA
15
DAP28
PBB
14
PAS23
SUPP
6
BEBAS3
PRS
6
PSM1
UPKO
4
SPDP
4
MIC
3
PBS
3
GERAKAN
2
LDP
1
PBRS
1
JUMLAH
137
JUMLAH85

BN masih kukuh dengan 137 kerusi berbanding dengan 82 kerusi parti pembangkang. Apa yang berlaku pada PRU12 yang lepas tidak mungkin berlaku sekali lagi pada PRU13 yang akan datang.

Pembangkang memenangi banyak kerusi pada PRU12 yang lepas kerana adanya berbagai masalah kecil dalam UMNO yang berkaitan dengan bekas PM dan menantu nya. Perkara itu sudah selesai. UMNO sudah kembali bersatu menyokong penuh PM yang baru. Kini UMNO sudah berada dalam landasannya.

Kemenangan banyak kerusi dipihak pembangkang terutamanya PAS dan PKR cuma dari undi protest dari ahli UMNO yang kecewan dengan PM yang lama.

Pada ketika itu juga DAP telah mengambil kesempatan untuk meraih undi dari kaum melayu yang menyokong PAS dan PKR. Mereka berkerjasama untuk membantu satu sama lain. Malangnya yang lebih dapat untung ialah DAP.

DAP berjaya menawan P Pinang dengan bantuan PAS dan PKR, malangnya PAS dianjing kurapkan oleh DAP di P Pinang.

Di negeri Perak, walaupun MB nya dari PAS, yang lebih berkuasa ialah DAP yang mempunyai 9 EXCO dalam pentadbiran negeri Perak berbanding satu sahaja dari PAS. Sebenarnya bilangan EXCO ini lah yang menentukan caramana pemerintahan itu dijalankan.

Rakyat negeri Perak bernasib baik, negeri Perak terselamat dari pemerintahan DAP kerana dua ADUN PKR dan seorang ADUN DAP melompat keluar jadi wakil bebas yang menyokong kerajaan BN.

Sekarang rakyat keturunan melayu/islam sudah sedar dan insaf, mereka sudah faham akan tindak-tanduk dan niat jahat DAP terhadap melayu/islam. Rakyat juga sudah sedar bahawa menyokong PAS atau PKR sama juga dengan menyokong DAP.

Menentang PAS atau PKR samajuga menentang DAP.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Bro, syabas....... insyaAllah UMNO-BN akan terus mendapat sokongan rakyat di PRU13 nanti....