Wednesday, December 23, 2009

Teguran Yusuf Al-Qadawi Kepada Anwar Ibrahim ?

Dr Novandri Hasan Basri


Yusuf Al-Qadawi ialah penyokong setia parti PAS? Yusuf Al-Qadawi memuji Anwar Ibrahim?

Soalan-soalan di atas sedang hangat dibincangkan di dalam FaceBook. Tetapi penulis bersetuju dengan kebanyakan komentar-komentar yang secara rasionalnya tidak bersetuju dengan soalan-soalan di atas.

1. Yusuf Al-Qadawi melawat negara Malaysia sebagai seorang ulama terbilang. Beliau bukannya seorang ulama@ahli politik. Makanya, pemikiran dan pegangan beliau bersih dan tidak pernah berubah mengikut sesuaian iklim politik ketika itu.

Beliau tidak perlu mengorbankan prinsip beliau untuk bersekongkol dengan orang-orang atau organisasi yang berlainan dengan prinsip beliau.

Mungkin kerana itu juga beliau mampu menjadi seorang ulama yang dikenali serta dikagumi oleh orang Islam tidak kira ideologi politik mereka.

Maka, malulah mereka yang membuat cerita bahawa kononnya Yusuf Al-Qadawi adalah penyokong setia parti PAS!

Yusuf Al-Qadawi juga telah menulis banyak buku ilmiah serta mendalaminya kerana beliau memfokuskan tenaga dan usaha beliau untuk memenuhi pengiktirafan beliau sebagai seorang Ulama dan tidak mencampurkan tanggungjwab mulia tersebut dengan hal-hal politik.



2. Jika kita merujuk blog Anwar Ibrahim :-

Ilmuan Islam asal Mesir itu mengingatkan agar sentiasa berhati-hati dengan “orang munafik yang sentiasa menyebarkan fitnah dalam masyarakat Islam.”

Saya malahan terharu apabila beliau menyebut nama saya, ditambah dengan perkataan “al-muftara alaih” – yang sedang difitnah.- Anwar Ibrahim.

Sekarang barulah kita tahu bahawa Ulama terbilang Al-Qardawi telah menyebut nama Anwar Ibrahim apabila ulama tersebut mengatakan
'munafik yang sentiasa menyebarkan fitnah dalam masyarakat Islam'.

Kenyataan ulama tersebut semestinya juga ditujukan secara tidak langsung kepada Anwar Ibrahim agar beliau tidak munafik juga.

Tetapi sebagai seorang ulama yang tidak bias, Yusuf Al-Qadawi juga menunjukkan simpati beliau terhadap Anwar Ibrahim dgn 'perkataan al-muftara alaih' walau pun kita semua tahu bahawa berita yang sampai ke telinga Yusuf Al-Qadawi adalah berat sebelah dan berpihak kepada satu orang sahaja.

Maklumlah, kita biasanya tidak mahu menceritakan hal negara kepada orang lain tidak seperti Anwar Ibrahim.

No comments: