Tuesday, September 29, 2009

WANITA PENAN TIDAK DIROGOL

Justify Full“Saya tidak pernah dirogol dan saya sendiri tidak tahu menahu apa itu rogol seperti yang dilaporkan oleh beberapa buah akhbar baru-baru ini. Saya menafikan kejadian itu,” tegas Benda Di.

Sebelum ini beberapa NGO, PAS dan PKR Sarawak telah memperbesarkan cerita kononnya gadis Penan dirogol dan tiada tindakan diambil. Tindakan ini dikatakan telah menafikan hak masyarakat Penan.

Setelah beberapa desakan untuk meminta gadis Penan yang dikatakan terlibat itu untuk tampil bagi memberi penerangan kepada polis tentang situasi kejadian sebenar berlaku. Akhirnya gadis misteri itu telah berjaya menempuh pelbagai halangan daripada penduduk kampung dan keluarga yang menghalangnya keluar dari kampung dan seterusnya membuat laporan polis. Tindakan penduduk kampung ini dipercayai didalangi oleh seorang lelaki yang bernama Martin.

Benda Di, 22 tahun telah mendedahkan wujud muslihat di sebalik dakwaan kes rogol yang digembar-gemburkan selama ini.

Beliau telah tampil membuat laporan polis pada jam 1.45 petang di Balai Polis di Pekan Kecil Long Lama, Sabtu lalu. Dalam laporannya, beliau menegaskan kejadian rogol terhadapnya tidak pernah berlaku seperti yang dilaporkan oleh kumpulan yang tidak bertanggungjawab.


a. Pada bulan Oktober 2008, di Kampung Long Item Patah Baram, seorang lelaki Penan yang dikenali sebagai Martin telah menawarkan untuk membawa beliau dan anaknya berusia setahun yang menghidap sakit demam ke Kuala Lumpur untuk mendapatkan rawatan.

“Kebetulan pada masa itu, anak saya demam dan saya bersetuju untuk mengikut Martin ke Kuala Lumpur dengan tujuan merawat penyakit anaknya,” jelas Benda Di lagi.

b. Benda Di memberitahu kakaknya Beta tentang tujuan lelaki itu dan meminta bantuan kakaknya untuk menyampaikan pesanan kepada suaminya bahawa beliau ke Kuala Lumpur untuk mengikut Martin merawat penyakit anaknya.

Selain Benda Di dan dua orang anaknya, seorang lagi wanita Penan yang dikenali sebagai Jenny juga telah turut serta dalam pergi ke Kuala Lumpur. Sebelum ke Kuala Lumpur, mereka telah menginap di sebuah hotel di Kuching selama enam hari.

“Semasa kami di Kuala Lumpur, saya dan Jenny telah dipaksa oleh Martin supaya mengikut arahannya dan saya disuruh menandatangani laporan di Balai Polis Bukit Aman yang saya tidak tahu apa sebenarnya berlaku. Martin memperingatkan saya supaya tidak membuat laporan apabila pulang ke Sarawak. Sebaliknya, Martin telah menghilangkan diri setelah membuat laporan di Bukit Aman,” tegas Benda Di.

Sebelum menghilangkan diri, Martin telah memberi wang sebanyak RM100 seorang kepada saya dan Jenny.

“Saya dan Jenny menetap di Kuala Lumpur dan menumpang di sebuah rumah milik seorang Melayu di alamat yang saya tidak ketahui,” katanya.

Pada bulan Disember sebelum Perayaan Krismas 2008, beliau telah pulang ke Sarawak dengan bantuan seorang peguam wanita yang saya tidak ketahui namanya dengan membeli tiket untuk pulang ke Miri.

Memandangkan nama baiknya telah tercemar akibat perbuatan lelaki tersebut dan dihebohkan dalam akhbar-akhbar, beliau bertekad untuk membuat laporan polis dan meminta pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap Martin.

Persoalannya, mengapa beliau mengambil masa yang lama untuk membuat laporan polis?

c. Sepanjang berada di kampung, Benda Di tidak dibenarkan keluar dari kampung dan ditahan oleh penduduk-penduduk kampung termasuk keluarganya sendiri.

“Saya tidak tahu kenapa dan ini mungkin mereka telah dihasut oleh lelaki tersebut. Bagaimanapun, atas usaha saya yang tidak pernah menyerah kalah, akhirnya saya berjaya keluar dari kampung itu dan membuat laporan di Balai Polis Long Lama malam semalam,” tambah Benda.

Ketua Polis Daerah Baram, DSP Jonathan Jalin telah mengesahkan menerima laporan mengenai perkara yang telah dilaporkan di Balai Polis di Pekan Kecil Long Lama Baram.

Sumber: Utusan Sarawak

No comments: