Friday, July 17, 2009

Membunuh Diri atau Dibunuh Untuk Menekan SPRM?

Tidak ada seorang yang waras pun akan mendakwa pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menolak Teo Beng Hock, pembantu EXCO Selangor, YB Ean Yong Hian Wah dari tingkat 14 Plaza Masalam yang menempatkan ibu pejabat SPRM Selangor.

Namun beberapa wakil rakyat Pakatan DAP-PAS dan PKR dengan cepat mendakwa SPRM bertanggungjawab. Malah malam tadi kira-kira 500 orang hadir di hadapan Plaza ini bagi "memaki hamun" pemimpin Negara dan SPRM. Terdapat juga banting yang menuduh Teo dibunuh oleh SPRM.

Malahan penulis terdengar teori seorang wanita berbangsa Cina yang jikalau tidak silap ialah pegawai penyelidik di Pejabat MB Selangor.
Beliau membuat andaian kononnya Pegawai SPRM terlepas pegangan sewaktu cuba menakutkan Teo ketika siasatan sedang berjalan. Pegawai SPRM mungkin menjalankan siasatan secara kekerasan dengan cuba menakutkan Teo untuk menolak beliau jatuh dari bangunan tersebut. Bagaiamanapun kerana terseilap langkah ia terlepas dan menyebabkan Teo terkorban.

Andaian-andaian sedemikian akan muncul dan dijadikan alat untuk menyebarkan kebencian kepada SPRM.

Jika benar andaian ini berlaku pada pukul 3- 6 pagi, adalah mustahil tida sesiapa pun nampak kejadian tersebut memandangkan wujud beberapa kedai makan 24 jam sekitar Plaza Masalam.

Adalah mustahil Teo langsung tidak menjerit ketika ditakutkan di tingkap mahu pun ketika dijatuhkan. Jika beliau menjerit pasti pelanggan atau sekurang-kurangnya pekerja di kedai makan berdekatan dapat mendengar jeritan tersebut. Ini memandangkan ketika waktu pagi tiada bunyi bising yang boleh menghalang suara Teo memecah kesunyian pagi.

Teori yang terbaik ialah Teo membunuh diri kerana malu dengan bukti-bukti yang didedahkan oleh SPRM. Bekas wartawan Sin Che Jit Poh ini dikenali di akhbar tersebut sebagai seorang yang sangat membenci Kerajaan, UMNO dan orang Melayu. Sikap perkaumannya amat jelas sekali ketika itu.

Teo selalu membuat kenyataan bahawa Kerajan BN sebagai kerajaan korup dan pemimpin Melayu merupakan pemimpin yang korup. Bagi orang sebegini sudah tentu beliau tidak dapat menerima hakikat bahawa SPRM mempunyai bukti-bukti yang menunjukkan pemimpin DAP termasuk "boss"nya lebih korup.

Malah dipercayai Teo juga terbabit dengan penyalahgunaan dana peruntukan wakil rakyat.

Apabila SPRM meminta dokumen-dokumen yang tertentu supaya dibawa pada hari ini, Teo tentu sedar bahawa hanya masa akan menentukan bila SPRM akan mula melengkapkan kes yang akan memalukan beliau dan bossnya.

Inilah yang merungsingkan akal fikirnya lalu mengambil keputusan menamatkan riwayatnya sendiri. Beliau berharap dengan membunuh diri di dalam kawasan bangunan SPRM, maka imej dan maruah beliau, bossnya dan keluarga mereka akan terselamat.

Beliau tahu perhatian akan beralih kepada SPRM apabila beliau dijumpai mati di dalam bangunan SPRM. Malahan beliau juga berharap dokumen-dokumen yang beliau miliki yang dapat membuktikan kesalahanya dan Ean tidak akan terdedah lagi dengan kematiannya.

Lebih baik mati daripada hidup menanggung malu menjilat ludah sendiri. Tiada lagi maruah dan harga diri jika beliau atau bossnya didapati bersalah.

Teori yang tidak mustahil juga ialah pembunuhan ini dirancang oleh kumpulan "underworld" yang dikatakan oleh ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Chee Keong sebagai menguasai Ronnie Liu dan Kerajaan Negeri.

Kumpulan ini akan melakukan apa sahaja untuk menyelamatkan kerajaan DAP Selangor.

Mungkinkah Teo ada menghubungi seseorang memberitahu beliau telah bebas dari siasatan dan ingin tidur sebentar di sofa pejabat tersebut?

Bagaimana jika ada kumpulan gangster yang telah sedia berada sekitar kawasan tersebut menunggu Teo keluar telah mendapat maklumat Teo telah bebas tetapi tidur hadapan pejabat SPRM. Apakah tidak mustahil mereka yang mencampakkan Teo ke bawah untuk menyelamatkan "rakan kongsi" mereka dalam kerajaan negeri?

Tentulah kita rasa hairan dan mustahil bahawa tiada seorang punrakan Teo, termasuk Ean mahu pun peguamnya Monaharan tunggu di luar pejabat SPRM sehingga habis soal siasat. SPRM hanya tidak membenarkan peguam masuk ke dalam bilik memberi keterangan namun ia tentu tidak menghalang sama sekali untuk peguam mahu pun boss Teo berada di lobi pejabat.

Mengapa mereka meninggalkannya seorang diri? Apakah telah wujud perancangan membunuh Teo bagi menyalahkan SPRM dan menutup lubang-lubang penyelewengan mereka?

Kematian Teo akan dipergunakan sepenuhnya oleh Pakatan untuk menekan SPRM agar tidak terus menyiasat penyelewengan mereka.

SPRM harus kuat dan tabah menjalankan tugas. Jangan peduli tekanan Pakatan ini.

Renungan Tiga Sungai : Ini adalah konspirasi Pihak Pakatan Rakyat yang didalangi oleh DAP untuk mengalih isu rasuah wakil rakyat mereka. Nyawa Teo telah menjadi gadaian mereka bagi menyalahi SPRM dan kerajaan BN. Kalau takut kenapa buat rasuah..... Apa komen BABI terhadap perkara ini????

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salm bro,

Begitulah cara Mafia mengekalkan kawasan jajahan mereka........