Tuesday, December 23, 2008

Dewan Negara lulus lima rang undang-undang hari ini

KUALA LUMPUR 23 Dis. — Dewan Negara hari ini meluluskan lima lagi rang undang-undang iaitu Rang Undang-undang Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2008, Rang Undang-undang Pencen (Pindaan) (No.2) 2008, Rang Undang-undang Pencen Pihak-pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan (Pindaan) (No.2) 2008, Rang Undang-undang Penyelarasan Pencen (Pindaan) 2008 serta Rang Undang-undang Saraan Hakim (Pindaan) (No.2) 2008 tanpa sebarang pindaan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2008 berkata, rang undang-undang tersebut tidak bercanggah dengan Perkara 122B dan 161E Perlembagaan Persekutuan.

“Ini kerana apabila tidak ada pindaan yang dibuat, dan apa yang kita lakukan ini tidak bertentangan dengan perlembagaan. Soal untuk kita mengkaji dengan mendalam supaya apa juga rang undang-undang yang kita wujudkan tidak bertentangan dengan perlembagaan merupakan perkara biasa yang dilakukan oleh kakitangan-kakitangan pejabat Peguam Negara,” katanya.

Rang undang-undang itu, yang akan dinamakan Akta Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2008, mengandungi 37 fasal dan lima bahagian dan hanya akan berkuatkuasa pada satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian.

- Bernama

No comments: