Monday, October 13, 2008

Media Asing Yang Celupar

Peranan media dalam masyarakat begitu penting. Media merupakan agen pembangunan dan juga penyebar segala maklumat untuk masyarakat. Namun harus kita ingat, segala maklumat yang disampaikan itu hendaklah tepat dan berasas. Bukan sekadar andaian semata-mata. Baru-baru ini, media asing telah melebelkan bahawa gadis kaum penen telah diperkosa oleh pekerja-pekerja balak di Sarawak. Adakah dogengan ini benar atau sandiwara asing yang mahukan kestabilan politik di sarawak tergugaan tidak dapat. Kita sebagai penerima maklumat harus sedar dan tidak seharusnya menerima bulat-bulat cerita yang disiarkan oleh media asing. Boleh dikatakan mereka ini terlalu celupar dan sibuk untuk menjaga tepi kain orang sedangkan negara sendiri kucar- kacir.

2 comments:

tajau singa raja said...

hai 3sungei

Saya sangat setuju jangan cepat melatah dengan laporan media asing ni mereka ni bukan boleh percaya sangat tapi anyway kena beri perhatian serius kepada perkara ini, siasatan mesti dilakukan dengan SEGERA!!!!!!

mymz said...

aku setuju bangat memang media asing ni celupar...aku nak tambah bukan sahaja celupar kurang ajar dan perlu diajar.....tak masuk sekolah kot.....dia orang media asing ni kalau tak da dalang yang main peranan yang jadi kaki hasut dia orang ni bukan bnak ambik tahu sangat....yang jadi masalah nya orang dalam negara sendiri yang gadai cerita karut siap tambah gula,cuka,garam ,belacan untuk sedapkan lagi cerita...ah lu pk la sendiri